Що потрібно мати і що важливо вміти підприємцю, щоб успішно залучити інвестиції у свій бізнес?
Інструментарій з залучення інвестицій.
Привіт друзі, з вамі Олексій Жабський.
В цій статті ви узнаете, яки інструменти потрібни підприемцю, щоб залучити інвестора?Що треба вміти, щоб не тільки побудувати успішну комунікацію з інвестором, а й отримати гроші на рахунок?
Щоб зварити смачний український борщ, господиня використовує певний набір інструментів, інгредієнтів, та вміння варити борщ, або рецепт, як що вона це робить вперше.
Цей матеріал, для тих, хто тільки почав, або планує залучати інвестиції у власний бізнес.
Почнемо з інструментарія підприємця, який підвищує шанси залучити інвестора.
Вам потрібно мати:
Pitch Deck
P&L
Договора інвестиційної угоди
Dealroom
Вам потрібно вміти:
робити Elevator Pitch
презентувати свій бізнес перед аудиторією
А тепер простими словами, про все вище сказане.
Pitch Deck. Це Інвестиційна презентація з базовими метриками вашого бізнесу, оглядом ринка, конкурентів, та пропозицією інвестору.
Я рекомендую завжди робити дві інвестиційні презентації, одну для публічних виступів, другу для отправки по e-mail.
Воні відрізняються способом подачі однієї і тієї ж інформації. Коли ви презентуете на аудиторію, найголовніше, ЩО і ЯК ви говорите. Задача слайдів зробити акценти, підсилити промову спікера.
Коли інвестор отримує Pitch Deck електронною поштою, або у месенджері. Він читає презентацію, в цьому випадку опція спікера відсуня. Тому в такой презентації треба по іншому структурувати інформацію.
Подробну інструкцію як зробити Pitch Deck, шукайте у відповідній статті.
P&L
Документ управлінської фінансової звітності - Звіт про Прибутки і Збитки (Profit and Loss).
Відображає базові фінансові метрики компанії:
продажи компанії
прямі витрати на виробництво товару чи послуги
не прямі витрати
витрати на маркетінг
витрати на продажі
прибуток до вирахування витрат з виплати відсотків, податків, зносу та нарахованої амортизації (EBITDA)
Без цього - управління бізнесом це їзда без навігатора в авто зі зламаним спідометром та показниками залишку палива, без робочих фар, в темряві.
Якщо би я мав можливість повернутися у 1995 рік, та дати пораду собі - начинающему підприємцю, вона була би така: ”Вивчай фінансову грамотність. Веди фінансовий управлінський облік!”
Без цього талант підприємця загине від касових розривів, та боргового навантаження.
І якщо ви думаєте, що найму бухгалтера він розбереться, це маячня!
В Україні малому бізнесу бухгалтер потрібен лише для звітів в налоговую та інші контролюючі органи.
Фінансовим управлінським обліком займається CFO ( Chief Financial Officer), фінансовий директор, на якого у малого бізнеса не вистачить бюджета, не кожен середній бізнес може собі дозволити утримувати CFO. Тому якщо ви плануєте залучати інвестиції в першу чергу проінвестуйте свій час у впровадження фінансового управлінського обліку у свій бізнес.
Договора інвестиційної угоди
Інвестор прийдЕ угода будЕ. Багато підприємців, які першій рази стали на шлях пошуку інвестицій, вважають що головне знайти інвестора, а все іньше, само собой складеться.
Не складеться. Більшість приватних інвесторів в малий бізнес в Україні, не є професійними інвесторами. Обсяг їх інвестиційного капіталу не дозволяє оплачувати команду професіоналів для супроводження інвестиційної діяльності.
Наприклад GP( General Partners) венчурних інвестиційних фондів беруть 2% на рік від суми портфеля під управлінням, та ще 20% від прибутку фонда. І фонд у $20 млн це дуже невеликий фонд з командою 3-5 фахівців.
Тому, якщо ви шукаете “рознічного” інвестора з чеком $50-100 тис, підготуйте заздалегідь договора інвестиційної угоди.
Більш детально, це питання я опишу в окремій статті.
Elevator Pitch
Пітч в ліфті. Цьому інструменту самопрезентації більше 100 років. Використовують його не тільки, щоб залучити інвестиції. В інтернеті ви знайдете багато кейсів його застосування, які увійшли в історію.
Суть техніки - за 60 секунд вміти зацікавити інвестора, виключно голосом без слайдів та інших допоміжних інструментів. Дуже корисне вміння, для застосування на офлайн зустрічах, в різних форматах от конференції до приватної вечірки.
Вам треба чітко відповісти на такі запитання в короткій промові до 60 секунд :
що робить ваш бізнес
яки його фінансові показники
скільки і для чого потрібні інвестиції
скільки прибутку отримає інвестор
які гарантії успіху
Насправді це дуже непросто. Більшість підприємців може годинами розповідати про свій бізнес, але коли стоїть задача вкластися в одну хвилину по суті, я часто чую що це неможливо. Без підготовки це дійсно дуже складно.
Публічний виступ
Я пам’ятаю свій перший публічний виступ, не спав дві ночі і не міг їсти. Деякі істочники кажуть, що страх публічних виступів другий, після страху смерті, тому більшість людей боїться виступати перед аудіторіею і це нормально.
Вміння презентувати свій бізнес аудиторії, це важливий навик для залучення інвестицій. Якщо ви думаєте, що який небудь менеджер це зробить замість вас, або найнятий профі, це омана . В залученні інвестицій це не працює.
По перше, інвестор, бажає спілкуватись з першою особою, а ні з менеджером. По друге, наймана людина не є носієм “днк” бізнесу, тому може гарно презентувати, якщо вміє, але провалиться на питаннях. В неї нема бачення, та володіння ньюансами, яке є у власника бізнесу.
Тому, цей навик важливо освоїти. Досить одного - двух мастер класів від фахівців з публічних виступів. Вам не треба становитися профісійними ораторамі, достатньо оволодти базой.
Dealroom Вишенька на торті - створюєте на гугл-диску папку називаєте її Dealroom. Складаєте туди
Pitch Deck
P&L
Договора інвестиційної угоди
Свій Elevator Pitch записуєте у вигляді тексту, називаєте Summary, теж отправляете у папку Dealroom.
Також рекомендую додати ВИТЯГ з мінюсту юр особи або ФОП, з ким укладається інвестиційний договорі, інвестор все одно це запросить.
Робите доступ к папке Dealroom за посиланням. Все, ви готові вирушати дорогою фандрейзингу!
Олексій Жабський, CEO P2B Capital
Tilda Publishing
Задати питання автору, або підписатись на нові статті